Cel: – przybliżenie i uświadomienie wagi problemów ekologicznych; – uświadomienie roli jaką uczniowie mogą odegrać w swoim środowisku; – kształcenie pozytywnego stosunku do przyrody;
Miejsce: sala gimnastyczna.
Czas trwania: 1 - 1,5 godziny
Materiały pomocnicze: * Stanowiska dla uczestników, * Długopisy * Kartki
Uczestnicy: Uczniowie klas V-VIII
Przebieg turnieju
1. Powitanie publiczności. 2. Przedstawienie jury. 3. Prośba o wybranie czteroosobowych grup z każdej klasy. 4. Zapoznanie z regulaminem turnieju.
Regulamin konkursu
- Losowanie, w jakiej kolejności poszczególne grupy będą udzielały odpowiedzi. - Turniej przebiega w trzech etapach. - W etapie I i II zawodnicy odpowiadają na trzy pytania z zestawu. - Etap I są to pytania za 1 punkt, etap II pytania za 3 punkty. Każda grupa losuje pytanie z zestawu, według wcześniej ustalonej kolejności. - Etap III to konkurs na fraszkę na temat ochrony środowiska. Czas pracy grup – 3 minuty. Jury przyznaje za fraszkę od 1 do 3 punktów. - W tym czasie, gdy grupy pracują nad ułożeniem fraszki, dla pozostałych uczniów ogłaszamy konkurs na najlepszy okrzyk, dotyczący ochrony przyrody. - Każda grupa wybiera spośród siebie kapitana drużyny. - Kapitan drużyny losuje pytanie z zestawu. Przed udzieleniem odpowiedzi wszyscy członkowie grupy naradzają się i ustalają odpowiedź. - Maksymalny czas na zastanowienie się – 1 minuta. - Kapitan drużyny grupy głośno udziela odpowiedzi na wylosowane pytania. Za poprawną odpowiedź grupa otrzymuje punkty. - Jury będzie decydowało w kwestiach spornych. - W przypadku remisu przewidziana jest dogrywka poprzez losowanie dalszych pytań. - Nagrody otrzymują wszyscy czterej uczestnicy zwycięskiej drużyny.
Zestaw I
Za prawidłową odpowiedź grupa otrzymuje 1 punkt.
1. Jak nazywa się jedna z nauk biologicznych zajmująca się ochroną środowiska? 2. Wymień dwa parki narodowe znajdujące się w górach. 3. Który park narodowy w Polsce słynie z hodowli żubrów? 4. Podaj rok utworzenia Ligi Ochrony Przyrody. 5. Jaka organizacja społeczna zajmuje się ochroną przyrody? 6. Kiedy obchodzony jest Dzień Ziemi? 7. Podaj nazwisko przyrodnika, który wprowadził pojęcie „pomnik przyrody”. 8. Jak nazywa się słynny dąb pod ochroną w Polsce? 9. Co rozumiesz pod pojęciem „zielone płuca” Ziemi? 10. Który składnik powietrza występujący w nadmiarze przyczynia się do powstania efektu cieplarnianego na Ziemi? 11. Co jest niszczone przez freon? 12. Wymień gazy stosowane w aerozolach i lodówkach, które niszczą ochronną warstwę ozonu znajdującą się w atmosferze ziemskiej. 13. Wymień dwa metale ciężkie, które mają wpływ na zdrowie człowieka? 14. Kiedy obchodzimy Światowy Dzień Ochrony Środowiska? 15. Kto jest patronem ekologów?
Zestaw II
Za prawidłową odpowiedź grupa otrzymuje 3 punkty.
1. W jaki sposób oznakowane są pomniki przyrody? 2. Wymień sześć gatunków roślin prawnie chronionych. 3. Wymień sześć gatunków zwierząt prawnie chronionych. 4. Co to jest „Czerwona Księga”? 5. Co to jest rekultywacja? 6. Co to jest smog? 7. Jakie związki chemiczne zanieczyszczają powietrze atmosferyczne? Wymień trzy. 8. Wymień trzy główne przyczyny zanieczyszczenia rzek, mórz. 9. Wymień skutki istnienia dziury ozonowej. 10. Co to są kwaśne deszcze? 11. Wymień skutki występowania kwaśnego deszczu ( trzy). 12. Jaki jest wpływ ołowiu na zdrowie człowieka, podaj przykłady ( trzy)? 13. Co to jest recykling? 14.Co to jest efekt cieplarniany? 15.Co oznacza pojęcie ekologia?
Odpowiedzi
Zestaw I
1. Sozologia 2. Babiogórski PN, Tatrzański PN, Pieniński PN, Bieszczadzki PN 3. Białowieski PN 4. 1928r. 5. Liga Ochrony Przyrody 6. 22 kwietnia 7. Aleksander Humboldt 8. „Bartek” 9. Lasy 10. Dwutlenek węgla 11. Ozon 12. Freony 13. Ołów, rtęć 14. 5 czerwca 15. św. Franciszek z Asyżu
Zestaw II
1. zielona tabliczka z godłem naszego państwa i napisem „pomnik przyrody prawem chroniony” 2. np. szarotka alpejska, mikołajek nadmorski, krokusy, lilia złotogłów, sasanka łąkowa, modrzew europejski, kosodrzewina, cis pospolity, limba, paproć długosz królewski, widłaki, rosiczki, przebiśnieg, zawilce, dziewięćsił. 3. np. niedźwiedź brunatny, zaskroniec, ropuchy, kukułka, świstak, kozica, żubr, niepylak apollo, trzmiele, wszystkie gady, sowy, orły, dzięcioły, sikory, żbik, nietoperze, łoś, bóbr 4. rejestr gatunków rzadkich, ginących i zagrożonych wyginięciem 5. zagospodarowanie nieużytków 6. zanieczyszczenie powietrza przez przemysł i komunikację miejską, przybierające formę szkodliwej dla zdrowia mgły – najczęściej nad centrum miast 7. dwutlenek węgla, tlenek węgla, trójtlenek siarki, dwutlenek siarki, tlenek ołowiu, dwutlenek azotu 8. ścieki, detergenty, ropa naftowa, odpady przemysłowe, nawozy sztuczne, środki ochrony roślin 9. umożliwia przenikanie na Ziemię szkodliwych słonecznych promieni ultrafioletowych, które powodują raka skóry i niszczą znaczną część flory i fauny 10. deszcze, w których rozpuszczone są tlenki siarki i azotu znajdujące się w zanieczyszczeniach z fabryk i zakładów przemysłowych oraz w spalinach samochodowych 11. zatruwają glebę, wody w rzekach i jeziorach – z tego powodu wymierają ryby i inne zwierzęta; niszczą rośliny – są przyczyną wymierania lasów; niszczą zabytkowe budynki i pomniki; ludzie są dotknięci niszczącymi skutkami poprzez łańcuch pokarmowy 12. może być przyczyną anemii, osłabienia pamięci, osłabienia koncentracji uwagi, może być przyczyną depresji, powoduje zaburzenia pracy nerek, sprzyja powstawaniu nowotworów. 13. system utylizacji odpadów polegający na powtórnym wykorzystaniu zużytego produktu, opakowania itp. 14. inaczej efekt szklarniowy- wzrost temperatury biosfery w miarę wzrost zawartości CO w atmosferze 15. nauka badająca wzajemny wpływ na siebie organizmów i środowiska
Podsumowanie i ogłoszenie wyników.
Opracowanie Danuta Lidia Kornas |